10002250294
18/10/2020 Autor admin Wyłączony

Uszczelki do motocykli – dlaczego są tak ważne i jaki rodzaj uszczelki dobrać.

Uszczelki gwarantują szczelność układu, a co za tym idzie brak ubytków oleju, brak zanieczyszczenia środowiska oraz poprawne działanie uszczelnianego układu -szczególnie ważne np.w układzie dolotowym powietrza.

W przypadku prac związanych z mechaniką pojazdową zalecana, a w wielu przypadkach konieczna jest wymiana uszczelek przy każdym otwarciu danego elementu. Uszczelka raz użyta odkształca się i traci swoje właściwości. Skutkuje to przeciekaniem. W przypadku układów pracujących pod dużym ciśnieniem drobny wyciek bardzo szybko przekształca się w obfitą utratę oleju i spadek ciśnienia smarowania.

Ryzyko, że trzeba będzie ponownie rozmontować element jest zbyt duże, by zaryzykować montaż używanej uszczelki. Taka pozorna oszczędność może być fatalna w skutkach -mechanicznych dla Twojego pojazdu i finansowych dla Twojego portfela.

W przypadku bieżącego serwisu motocykli Harley-Davidson konieczna jest każdorazowa wymiana uszczelek:
-dekla sprzęgła -przy wymianie oleju w sprzęgle
-kapy sprzęgła -w przypadku jej demontażu do wymiany np.: napinacza łańcucha przeniesienia napędu

-o-ring na korkach spustu oleju ze skrzyni biegów, silnika i sprzęgła -zależnie od modelu -uszczelek rocker-box czyli obudowy wałka rozrządu i “klawiatury”
-dekla bocznego skrzyni biegów -po operacji wymiany linki sprzęgła
-uszczelki między filtrem powietrza, a gaźnikiem/przepustnicą w przypadku demontażu obudowy filtra powietrza od gaźnika.

Nasza firma stawia na uszczelki Genuine James Gaskets i Cometic. Obie formy gwarantują doskonałe spasowanie, wysoką jakość i przystępną cenę.

Rodzaje materiałów użytych do produkcji uszczelek i dlaczego nie warto montować tej samej uszczelki dwa razy.

Uszczelki “gumowe”:
W przypadku uszczelnienia mało istotnych elementów uszczelkę gumową można wykorzystać ponownie, o ile jest ona w dobrym stanie technicznym. Może to być uszczelka dekla rewizji łańcucha sprzęgła czy oring bagnetu/korka wlewu oleju.
Uszczelki gumowe typu o-ring po montażu zmieniają wielkość i niejednokrotnie ich ponowny montaż jest fizycznie niewykonalny, choć sama uszczelka wygląd na sprawną technicznie. Uszczelniacze gumowe często wyposażone w sprężynki dociskające wargę uszczelniacza docierają się i dopasowują do elementu, w którym pracowały. Z tego powodu ich ponowny montaż nie jest zalecany.

Uszczelki z wielowarstwowe (typu Multi-Layer):

To cienka uszczelka wykonana ze sprasowanych warstw stali nierdzewnej powlekanej vitonem (kauczuk fluorowy) lub z warstw metalu i innych tworzyw.
Na skutek przyłożonej do dokręcania siły doskonale dopasowują się do uszczelnianego elementu. Jest to dopasowanie “jednorazowe” i niepowtarzalne. Ich montaż powoduje trwałe zagniecenie uszczelki i jej ponowne użycie jest niemożliwe przy zachowaniu sprawności technicznej. Są odporne na wysoką temperaturę, olej, przeciążenia mechaniczne i “wydmuchanie”. Uszczelki tego typu stosuje się między głowicę, a cylinder lub do uszczelnienia elementów rocker-box.

Zbliżone są do nich także uszczelki układu wydechowego. Tu także ważna jest odporność na wysoką temperaturę i “wydmuchanie”.

Uszczelki metalowe i uszczelki z powlekanego metalu:

Uszczelki metalowe wykonywane są z aluminium, miedzi czy stali nierdzewnej. Gwarantują odporność na korozję i odporność mechaniczną. Uszczelki metalowe powlekane warstwą tworzywa uszczelniającego są odporne na wysokie temperatury i odkształcenia mechaniczne powstające podczas montażu.

Przy montażu uszczelki metalowe i powlekane odkształcają się trwale jak uszczelki z wielowarstwowego metalu.
Spotkać można się z oznaczeniami: FKM RUBBER COATED STAINLESS, AFM, PTFE RUBBER COATED STAINLES.

Uszczelki z tworzywa:

Zazwyczaj grubsze uszczelki zaprojektowane by uszczelniać nierówne powierzchnie. Często wykonywane z kilku rodzajów materiałów np.metalowej siatki z zewnątrz i tworzywa pomiędzy. Do produkcji używany jest grafit oraz różnego rodzaju nowoczesne tworzywa. Z wyglądu podobne do uszczelek “papierowych”. Są od nich dużo bardziej zaawansowane technicznie, odporne na obciążenie mechaniczne i temperaturę.

Spotkać można się z oznaczeniami: ARMOR PLY, ARMOR CLAD, HTS FIBER, CFM-20

Uszczelki z korka, “papierowe” oraz wzmacniane jedną warstwą lub dwiema warstwami silikonu:
Stosowane w starszych modelach motocykli w miejscach, gdzie nie występują duże obciążenia np.między obudową filtra, a gaźnikiem.

Przywierają do uszczelnianych elementów. Podczas demontażu często pozostają miejscowo “przyklejone” i rozdzielenie elementów skutkuje mało widocznym na pierwszy rzut oka uszkodzeniem warstw uszczelniających. Samo ich dociśnięcie także trwale spłaszcza warstwę nośną pozbawiając ją elementu sprężystości i możliwości dokładnego wypełnienia szczelin między uszczelnianymi elementami.

Spotkać można się z oznaczeniami: TNG, MP, ML, NBR , TNG FIBER, MP FIBER, ML FIBER, NBR RUBBER, CORK

W razie wątpliwości jaką uszczelkę dobrać -skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy.